آيا می دانيد که سنگ تولد....؟
نوشته شده توسط : amin

سنگ تولد چیست؟

بسیاری از جوامع اولیه‌‌ی بدوی بر این اعتقاد بودند که همراه داشتن اشیای گران‌بهایی همچون جواهر کمیاب نیروی عجیب، مرموز و خارق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشد. حتی شماری از سنگ‌های قدیمی را دارای خواصی نظیر جلوگیری از بیمار شدن یا معالج بیماری‌ها می‌پنداشتند. استفاده از سنگ‌های تولد از قرن 16 میلادی متداول شد. سنگ‌های قیمتی‌ای که به صورت سنتی، نماد تولد به شمار می‌روند عبارتند از: ماه ژانویه= لعل قرمز ، ماه فوریه= یاقوت ارغوانی، ماه مارس= شیم یا زمرد کبود، ماه آوریل= الماس، ماه مه= زمرد سبز، ماه ژوئن= مروارید، ماه ژوئیه= یاقوت سرخ، ماه اوت= زبرجد، ماه سپتامبر= زمرد کبود، ماه اکتبر= یاقوت زرد، ماه دسامبر= فیروزه.
 
اولین پلاستیک چه زمانی ساخته شد؟

پلاستیک‌ها به سبب فرآیند‌های شیمیایی که اصطلاحاً به آن پلـی‌‌مریزاسیون می‌گوینـد، ساخته می‌شوند. اولین ماده‌ی پلاستیکی که کلریدونیل نام داشت در سال 1838 ساخته شد و خیلی زود یعنی در سال 1839 استیون، در سال 1843 اکریلیک‌ها و در سال 1847 پلی‌استر ساخته شد.
 
چه زمانی برای اولین بار از سفال استفاده شد؟

به نظر می‌رسد که حداقل 5000 سال است که از سفال برای ساختن اشیای سرامیکی استفاده می‌شود. قطعاتی از ظروف سفالی پیدا شده است که مربوط به دوران نوسنگی یعنی بیش از 10000 سال پیش می‌باشد. از 5000 سال پیش انسان آموخت که چگونه با استفاده از آتش، ظروف سفالی خود را محکم‌تر و در مقابل آب، غیر‌قابل نفوذ کند.
 
کاغذ چه زمانی برای اولین بار تولید شد؟

اولین کاغذ حدود 2000 سال پیش در کشور چین توسط مردی به نام تسای‌لون ساخته شد. او الیاف داخلی پوست درخت توت را در آب می‌ریخت و می‌کوبید تا به صورت توده‌ای از رشته‌های صاف در‌می‌آمد. سپس این خمیر را روی صفحه‌ای مشبک که از رشته‌های نرم گیاه خیزران درست شده بود، پهن می‌کرد تا آب آن چکیده و هم زمان با رشته‌های خیزران، خشک شود. حاصل کار، صفحه‌ای مسطح از رشته‌های به هم پیوسته بود که می‌توان آن را اولین کاغذ دانست.
 
اولین کتاب‌ها چه زمانی چاپ شدند؟

اولین کتاب‌ها حدود 4000 سال پیش توسط مصری‌ها درست شدند. آن‌ها لایه‌هایی از گیاه پاپیروس را مسطح کرده و به صورت کاغذ درمی‌آوردند. البته کتابی که آن ها درست می‌کردند، مجموعه یا طوماری از کاغذ‌های لوله شده بود که با کتاب‌های امروزین بسیار متفاوت بود.
 
اولین هواپیما چه زمانی پرواز کرد؟

اولین هواپیمایی که دارای نیروی محرکه بود و توانایی باقی‌ماندن بر هوا را داشت و نیز قابل کنترل بود، در تاریخ 17 دسامبر 1903 در شهر کیتی‌هاوک واقع در ایالت کاورلینانی شمالی آمریکا به پرواز درآمد.
 
فاجعه‌ی چرنوبیل چه زمانی به وقوع پیوست؟

در روز‌های 25 و 26 سال 1986، حادثه‌ای مهم در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اکراین به وقوع پیوست. عده‌ای تکنسین‌های مشاغل در نیروگاه مشغول انجام آزمایشی بودند که نقشه‌ی آن با دقت کافی طراحی نشده بود. برای انجام این آزمایش‌، آن‌ها سیستم ایمنی راکتور را از کار انداخته بودند، در حالی که راکتور همچنان به کار خود ادامه می‌داد اما در شرایطی غیر ایمن، در هسته‌ی راکتور منجر به انفجار شد و تشعشعات هسته‌ای به مقدار زیاد از آن خارج گردید. ابر‌های آلوده به مواد رادیو‌اکتیو، تشعشعات را با خود نه تنها به قسمت‌هایی از روسیه بلکه به سایر نقاط جهان نیز بردند.
 
کبریت چه زمانی اختراع شد؟

کبریت‌های اولیه توسط انسان اولیه و بعد از زمانی که آن‌ها آتش را کشف کردند، ساخته شد. در قرن 19، انواع مختلف کبریت با استفاده از فسفر ساخته شد. اغلب سر باریکه‌هایی از چوب را با فسفر سفید یا زرد آغشته می‌کردند و هر چند فسفر سفید و زرد قابل اشتعال و استفاده‌ی از آن خطرناک است، اولین کبریت بی‌خطر با استفاده از فسفر غیر‌سمی و قرمز رنگ در سال 1844 و در سوئد ساخته شد.
 
تلویزیون چه زمانی اختراع شد؟

تلویزیون در یک زمان معین و توسط یک فرد مشخص اختراع نشد، بلکه در طول زمان و طی مراحل مختلف تکمیل شد. در سال 1875 شخصی به نام جی.آر.کری، پایه‌های سیستم تلویزیون را با استفاده از سلول‌های فتو‌الکتریک بنا نهاد. در سال 1923 اولین انتقال تصویر از طریق سیستم برقرار شد و در سال 1945، تلویزیون به صورتی که امروزه می‌بینیم، کامل شد.




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , سنگ تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 168
|
تعداد امتیازدهندگان : 54
|
مجموع امتیاز : 54
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: